اصول اولیه مسابقه ماراتن

/

فیدیپیدس سرباز پیام‌رسان یونانی

طول یک ماراتن چقدر است؟ به کیلومتر و مایل

اولین سوالی که احتمالا هر کسی که می‌خواهد خود را در یک ماراتن به چالش بکشد از خودش می‌پرسد این است که “طول ماراتن چقدر است؟” این سوال از آن دسته سوال‌های ساده برای پاسخگویی است؛ 26.2 مایل که برابر است با 42.195 کیلومتر.

این مسافت یک عدد عجیب و غریب است، اما به دویدن فیدیپیدس، سربازِ پیام‌رسانِ یونانیِ مشهور به دویدن از یک طرف کشور به طرف دیگر آن، برمی‌گردد که از نبرد ماراتن جان سالم به در برد.

ماراتن، برای بزرگ داشت دویدن او به شهر آتن برای گفتن داستانش برگزار می‌شود.

المپیک تابستانی 1908 لندن

کمیته بین المللی المپیک در سال 1907 موافقت کرد که مسافت ماراتن المپیک 1908 لندن حدود 25 مایل یا 40 کیلومتر باشد.
برگزارکنندگان یک مسیر 26 مایلی از وینزور کَسِل برای شروع تا ورودی سلطنتی به استادیوم وایت سیتی را انتخاب کردند، به علاوه‌ی یک دور (586 یارد و 2 فوت؛ تقریباً 536 متر) از مسیر تا نهایتا اتمام مسابقه در مقابل رویال باکس.
این مسیر بعداً تغییر کرد تا از در دیگری برای ورود به استادیوم استفاده شود و به این ترتیب 385 یارد به مسیر مسابقه اضافه شد.


در می 1921 مسافت استاندارد 42.195KM، توسط فدراسیون بین‌المللی دو و میدانی آماتور (IAAF) برای ماراتن تعیین شد. دقیقا به اندازه طولِ مورد استفاده در بازی‌های المپیک تابستانی 1908 لندن.
ماراتن اصلی به طور سنتی یک مسابقه جاده‌ای بود، اما از آنجایی که دوندگان تمایل به چالشی پیشرفته پیدا کردند و می‌خواستند اراده خود را آزمایش کنند، مسیرهای تریل، شیب‌ها، کوه‌ها، گل و لای و تقریباً هر مانع دیگری که فکر کنید به لیست مسابقات ماراتن موجود اضافه شده است.

دو استقامت چیست؟

سوال “دو استقامت چیست؟” یک سوال ذهنی بر مبنای احساسات و سلیقه و نظرات شخصیست. برخی از مردم اصرار دارند که دویدن تا انتهای مسیر مستلزم استقامت زیادی است.
دویدن استقامتی برای هرکسی و هر سطحی متفاوت است.
برای آنهایی که از قبل دونده هستند، دویدن استقامتی بین هشت تا ده مایل، 12 تا 16 کیلومتر است. با این حال، برای ورزشکاران باتجربه، می‌تواند به معنای 50 مایل (80 کیلومتر) یا بیشتر باشد.

این تعریف واقعاً با دیدگاه شما، چگونگی دویدن طبیعی برای شما و مدت زمانی که آن را انجام داده‌اید، مرتبط است. برخی از مردم تمام عمر خود را می‌دوند ول حتی دو قطره عرق هم نمی‌ریزند و یک دوی ده مایلی (16 کیلومتر) برایشان دویدنی سبک است.

دو استقامتدر حالی که برخی دیگر معتقدند که پنج مایل (8 کیلومتر) دویدن چالشی مهم است. تقریباً مانند اینکه نیمه پر لیوان را ببینیم یا نیمه خالی، دو استقامت توسط خود دونده تعریف می‌شود.

اگر برای شما چالش برانگیز است، احتمالاً استقامت شما را محک می‌زند. سعی نکنید آن را تعریف کنید، فقط انجامش دهید، با جدیت انجامش دهید و تا جایی که می‌توانید و در حالی که هنوز از آن لذت می‌برید، ادامه دهید.

 

اینستاگرام تهران کلاب

تهران‌کلاب را در اینستاگرام دنبال کنید.

اینستاگرام تهران کلاب

آماده شدن برای اولین ماراتن

اغلب مردم قصد خود را برای دویدن در یک ماراتن به گونه‌ای اعلام می‌کنند که انگار در حال رقابت برای پست یا مقامی هستند. به احتمال زیاد، آنها با صدای بلند این تعهد را به دوستان و خانواده خود اعلام می‌کنند تا به خودشان ثابت کنند که این چیزی است که برای آن آماده هستند.

اگر مایلید خود را در یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی امتحان کنید، آن هم چالشی که افتخار آن همیشه همراهتان خواهد بود، اولین قدم برای آماده شدن در اولین ماراتن این است که ذهنیت خوبی در مورد آن داشته باشید.

سبک نگه داشتن آن و گنجاندن هدف در برنامه زندگی‌تان به جای اینکه آن را به تمام زندگی خود تبدیل کنید، راه بسیار خوبی برای نزدیک شدن به مسابقه بزرگ است.
آماده شدن برای اولین ماراتن

خیلی به خودت سخت نگیر

نکته کلیدی تمرین این است که فشار زیادی به خود وارد نکنید. متعهد شدن به یک ماراتن کار بزرگی است، اما باید به طور روشن آن را ارزیابی کنید و دلیل اهمیت واقعی آن را پیدا کنید.

اغلب افراد روح و روان خود را به این کار گره می‌زنند، خیلی سخت درگیر آن می‌شوند، یا چنان وسواس‌گونه به آن می‌پردازند که بیشتر به تنبیه تبدیل می‌شود تا لذت.

قدم دوم این است که از افراد دیگر در زندگی خود کمک بگیرید. چه آنها افرادی باشند که شما را دوست دارند و زمانی که دیگر تمایلی به ادامه دادن ندارید، با شما صادق هستند، چه مربی که در مورد گام‌هایی که شما برای آماده شدن باید بردارید آگاه است.

همایت‌کننده ترین افراد را برای هل دادن و تشویق کردن‌تان تا خط پایان پیدا کند.

خیلی به خودت سخت نگیراز تمرین به اندازه مسابقه لذت ببرید

تمرین برای ماراتن مانند هر چالش بزرگی در زندگی است، آسان نیست، اما کدام دستاورد ارزشمندی هست؟

برای دویدن ماراتن، خود را با مثبت اندیشی آماده کنید، زیاده روی نکنید و مهمتر از همه به یاد داشته باشید که شما انسان هستید و اگر اتفاقی در این مسیر رخ دهد، همیشه ماراتن دیگری هم وجود دارد که دوباره برای آن تلاش کنید، تلاش کنید و دوباره تلاش کنید.

یک دونده می‌داند که لذت طی کردن مسیر و رسیدن به خط پایان بسیار بسیار بیشتر از رد شدن از خط پایان است. برای عبور از آن آنقدر عجله نکنید که نتوانید دستاوردهایی را که در این راه به دست آورده اید تشخیص دهید.

منبع: worldsmarathons.com

عضویت در خبرنامه

با عضویت در مجله دو تهران، در دنیای دویدن به روز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *